Plac Myśliwca 1, 47-100 Strzelce Opolskie
tel.: (+48) 77 40 49 341
e-mail:
Kierownik:
Małgorzata Farajewicz
Zakres działań:
Do zadań Referatu Zarządzania i Gospodarowania Odpadami Komunalnymi należy w szczególności:
- kompletowanie i przekazywanie akt do archiwum zakładowego, zgodnie z rzeczowym wykazem akt i instrukcjami: kancelaryjną i archiwalną,
- organizowanie i wykonywanie zadań zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, uchwałami Rady i zarządzeniami Burmistrza, celem zapewnienia właściwej i terminowej ich realizacji,
- przygotowanie i realizacja przedsięwzięć i projektów związanych z pozyskiwaniem i wykorzystaniem środków pomocowych,
- rozpatrywanie interwencji, interpelacji, wniosków i pytań radnych, opinii i wniosków Rady, postulatów ludności z propozycją ich załatwienia,
- rozpatrywanie skarg i wniosków mieszkańców oraz podejmowanie działań zapewniających należyte i terminowe ich załatwienie,
- przyjmowanie interesantów i udzielanie im wyjaśnień,
- współdziałanie z administracją rządową i samorządową oraz innymi podmiotami i mieszkańcami w celu realizacji swoich zadań,
- opracowywanie uwag i wniosków oraz przygotowanie dokumentów niezbędnych do opiniowania projektów Miejskiego Planu Zagospodarowania Przestrzennego i ich zmian w zakresie gospodarki odpadami komunalnymi,
- planowanie, wydatkowanie i rozliczanie środków finansowych przydzielonych w budżecie na gospodarkę odpadami komunalnymi,
- realizacja zadań określonych w ustawie o utrzymaniu czystości i porządku w gminach z wyłączeniem zagadnień dotyczących postępowania ze zwierzętami i nieczystościami płynnymi,
- nadzór i prowadzenie prawidłowej gospodarki odpadami komunalnymi wraz z realizacją zadań powierzonych podmiotom odbierającym odpady komunalne od właścicieli nieruchomości,
- nadzór nad prowadzeniem i funkcjonowaniem Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych,
- bieżąca analiza systemu gospodarki odpadami na terenie gminy,
- opracowywanie corocznej analizy stanu gminnego systemu gospodarowania odpadami komunalnymi jako elementu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi,
- opracowywanie dokumentów planistycznych i aktów prawa miejscowego w planowanej strategii gminy w zakresie zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi,
- opracowanie projektów aktów normatywnych i materiałów do tworzenia zmian prawnych w gminnym systemie zarzadzania gospodarką odpadami komunalnymi,
- nadzór nad prawidłowym wykonywaniem zadań w referacie i zapewnienie właściwej oraz terminowej ich realizacji,
- nadzór nad przyjmowaniem i weryfikacją sprawozdań od przedsiębiorców z realizacji przez gminę powierzonych zadań,
- nadzór i sporządzanie rocznych sprawozdań z zadań realizowanych na terenie gminy i przekazywanie ich do właściwych organów,
- nadzór i prowadzenie działań informacyjnych i edukacyjnych w zakresie prawidłowego gospodarowania odpadami komunalnymi,
- nadzór i kontrola nad wydawanymi decyzjami administracyjnymi w zakresie ewidencji rozliczeń oraz wysokości zaległości z tytułu opłat za usługę gospodarowania odpadami,
- nadzór, kontrola i aktualizacja bazy danych właścicieli nieruchomości oraz prowadzenie ewidencji właścicieli nieruchomości i osób zamieszkałych na nich zgodnie z ustawą o utrzymaniu czystości i porządku w gminach,
- prowadzenie prac w celu uzupełnienia systemu zarządzania gospodarką odpadami komunalnymi opartego na relacyjnych mapach „GIS”,
- prowadzenie prac związanych z przygotowaniem materiałów do przeprowadzenia przetargów na odbiór lub odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych,
- prowadzenie ewidencji podmiotów, które świadczą usługi gospodarowania odpadami zgodnie z Rejestrem Działalności Regulowanej,
- monitorowanie zawartych umów wraz z kontrolą i egzekwowaniem jakości ich wykonywania,
- przyjmowanie i weryfikacja deklaracji o wysokości opłaty za usługę zagospodarowania odpadami komunalnymi,
- prowadzenie kontroli prawidłowości wykazanych danych w deklaracjach złożonych przez właścicieli nieruchomości,
- współdziałanie i kontrola działalności firm w zakresie odbierania lub zagospodarowania odpadów komunalnych na terenie gminy,
- analiza sprawozdań oraz prowadzenie kontroli dotyczących rozliczeń właścicieli nieruchomości z uiszczonej opłaty na podstawie danych z deklaracji,
- prowadzenie ewidencji właścicieli nieruchomości i osób zamieszkałych na nich wraz z ich bieżącą aktualizacją,
- prowadzenie i promocja gminnego systemu segregacji odpadów komunalnych wraz z hierarchią postępowania z odpadami,
- obsługa i wprowadzanie danych do bazy właścicieli nieruchomości zamieszkałych i niezamieszkałych,
- prowadzenie ewidencji opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, prowadzenie operacji księgowych, ewidencji przypisów i odpisów, wpłat i zwrotów, kontroli i realizacji zobowiązań oraz rozliczania nadpłat z zastosowaniem przepisów ustawy Ordynacja podatkowa oraz rozporządzeń regulujących zasady rachunkowości oraz plan kont dla organów podatkowych jst,
- wszczynanie egzekucji administracyjnej,
- kontrola nad wydatkowaniem środków budżetowych pochodzących z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi zgodnie z ich przeznaczeniem oraz względem otrzymanych dochodów,
- współpraca z komórkami oraz jednostkami organizacyjnymi gminy w celu realizacji zadań referatu.